Kosten er en meget vigtig del for at opnå resultater når du ønsker at forandre kroppen udseende, og der findes utallige kure og planer man kan følge. Problemet med dem er bare ofte, at de ikke fungerer i praksis, fordi de ganske enkelt stiller urealistiske krav. Derfor kan en slankekur hurtigt blive din værste fjende, hvis du vil tabe dig i vægt.

Måske har du allerede været på flere af disse kure, hvor du bliver låst fast i meget bestemte regler. Ofte handler de om, at du skal finde lommeregneren frem og regne og tælle alt, hvad du spiser, eller at udelukke bestemte fødevare grupper. Når du er ude på besøg og skal spise med familien eller vennerne, ender du derfor let med at stå med følelsen af at skulle vælge mellem kuren eller selskabet. Alt dette er uholdbart i længden, og mange ender faktisk med at tage mere på efter kuren, end de har tabt under kuren.

 

Diæter blæst op på tomme ord

Fælles for stort set alle slankekure er, at de lyder af mere, end de reelt er. Groft sagt er der normalt tre centrale elementer i kurene: talknuseri, måltidsfrekvens og skyldfølelse.

Lad os starte med det første. Ofte skal du holde øje med, præcis hvor meget du spiser og naturligvis hvad du spiser. Det kan eksempelvis være, at du skal skære nærmest alle kulhydrater eller fedtkilder væk, og samtidig skal din køkkenvægt være i konstant brug. Det er som sådan også fint nok for der skal indtages færre kalorier for at tabe dig, men hvis du har prøvet en af dem, vil du sikkert også kende følelsen af, at kuren tager kontrollen og dikterer for meget af dit liv. De er ganske enkelte umulige at få passet ind som en fast del af en velfungerende hverdag.

 

Frekvensen af måltider er IKKE vigtigt

Mange slankekure handler også om, hvornår du spiser. Ofte skal du spise flere gange om dagen – typisk seks. Det er bare ikke specielt praktisk for ret mange mennesker. Det påstås, at at stofskiftet skulle blive forhøjet, hvis du spiser mange måltider, men selv om mange fagfolk hopper med på myten, er der ingen videnskabelige beviser for, at det holder. Uanset om du spreder 1000 kalorier over tre eller én portion, så er det altså stadig 1000 kalorier.

Hvis en person taber sig ved at spise flere små måltider om dagen, er det fordi han eller hun spiser mindre – men det er altså ikke alle, der automatisk spiser mindre ved at indtage flere måltider i løbet af dagen.
Hvis det passer ind i din rytme at spise mange små måltider om dagen, er det helt fint, men der er absolut ingen grund til, at du fastlåser dig i et skema, hvor du skal spise hver anden eller tredje time.

 

Den dårlige samvittighed

En anden central ting for kurene er skyld og dårlig samvittighed. Hvad vil du gøre, når du er på besøg hos familie og venner, fordi der skal tages hensyn til din kur? På et eller andet tidspunkt, vil du være tvunget til at bryde kuren, og det bliver ofte med dårlig samvittighed som resultat. Den store følelse af skyld er ikke god motivation for dig, når du skal nå dine mål.

Fælles for alle disse kure og diæter er, at de på et eller andet tidspunkt bliver umulige at overholde. I starten er du måske fuld at optimisme, men der går sjældent længe, før kostplanen er en sur pligt, der også går ud over dit sociale liv. Selv om de fleste har dårlige erfaringer med disse slankekure, er der stadig mange inden for personlig træning, der anbefaler dem, men det er sjældent specielt klogt, hvis man tænker på mere end midlertidige resultater nogle få måneder frem.

Kostplanlægning som passer ind i hverdagen

Mange springer frem og tilbage mellem kurene. Samtidig hopper vægten op og ned.

 

Sådan behøver det ikke at være.

Når jeg (Kasper Valsted Christensen) står for personlig træning og kostplanlægning, er der fokus på at gøre ting, der er realistiske – også på lang sigt. Læs eventuelt mere om det på http://fortiusfitness.dk

Der er plads til, at du ikke behøver bede om særlige måltider, eller medbringe din egen mad når du er på besøg, og du behøver heller ikke veje hver eneste bid du kommer i munden. Der er fokus på at få sund mad til at være en livsstil, så det bliver en naturlig ting af din hverdag, men samtidig er der fleksibilitet, så der også er plads til slik og kage med jævne mellemrum.

Med andre ord vil du få simple retningslinjer der fungerer for DIN hverdag. Du får aldrig mere brug for at springe frem og tilbage mellem ekstreme og urealistiske kure, der kun får din vægt til at springe op og ned. Du får kost strategier, der sikrer, at du kan opnå de mål, du har med den personlige træning.

Du kan spise dig mæt hver dag, samtidig med du taber dig i vægt, uden du behøver hive lommeregneren frem og notere hvert eneste måltid og kalorie i et skema.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *