Skal du ud og købe en ny cykel, så skal du være opmærksomhed på, om den lever op til kravene for en cykel, og at den dermed er godkendt til at køre rundt i byen på. Hvis ikke den er det, så kan du risikere at blive stoppet af Politiet, og få en bøde for at køre rundt på en ulovlig cykel.

Hvad er en lovlig cykel?

En lovlig cykel lever op til de krav, som der stilles til en cykel. En cykel skal have en række udstyr, for at kunne siges at være lovlig. Dertil kræves det at cyklen har en ringklokke, er udstyret med reflekser på begge hjul og pedaler samt foran og bagpå cyklen. Ligeledes skal der, når der er lygtetændingstid, være lygter på cyklen, både en forlygte og en baglygte, således at andre trafikanter kan se dig, når du cykler rundt, mens der er mørkt. Derudover kommer selvfølgelig kravene om, at cyklen skal have mindst to bremsere, hvilket kan kombineres på flere forskellige måder, såsom én forbremse og så fodbremser, to forbremsere og evt. to forbremsere samt fodbremse. En fodbremse er i mange tilfælde også nødvendig at have, men dette er ikke et krav. Ligeledes er det en god idé, at man har en godkendt lås på cyklen, hvis man skulle være så uheldig at få den stjålet. Hvis ikke man har dette, så dækker ens forsikring ikke, hvis uheldet måtte være ude. Basta og ABUS er blandt de forskellige mærker, som kan anbefales.

Hvis du køber en cykel hos en autoriseret cykelforhandler, så kan du være sikker på, at den er godkendt, og klar til at blive cyklet på, og du vil ikke skulle bekymre dig om, hvorvidt din cykel er i orden.

Vedligeholdelse er nødvendigt

En cykel bliver dog ikke ved med at virke optimalt, hvis ikke man passer på den, og vedligeholder den. Det er derfor nødvendigt, at man engang imellem smører den med olie, giver den noget fedt, vasker den og spænder den efter; altså at man giver den et tjek, for at se, om alting er, som de skal være. Det behøver ikke tage mere end 30 minutter til en time, og så kan du cykle på din cykel igen uden problemer.

Rytteren skal også være i orden

Én ting er cyklen, noget andet er rytteren. Begge afhænger af hinanden, og de er derfor et par. Cyklen virker ikke uden rytteren, og rytteren virker ikke uden cyklen.

Som cyklist skal du også selv tage nogle forbehold, såsom at overholde færdselsreglerne, når du cykler rundt i trafikken, og samtidig kan det være en god idé, at have en cykelhjelm på hovedet, for at passe på dig selv. I trafikken er du den bløde trafikant, og skulle der ske et uheld, så er du som cyklist meget udsat. En cykelhjelm er ikke noget lovkrav – endnu – men man kan da håbe, at det med tiden bliver dette. Cykelhjelme redder mange liv om året, og er derfor en absolut nødvendighed, hvis man skal ud at cykle. Alle fornuftige cyklister har en cykelhjelm, og selv de professionelle cykelryttere ligefrem skal køre med en hjelm, for at passe på sig selv.

Med en godkendt cykel samt en cykelhjelm, sund fornuft og et kendskab til færdselsreglerne, er du klar til at begive dig ud i trafikken, og cykle rundt på cykelstierne sammen med alle andre cyklister.

Reparation og vedligeholdelse af din cykel

En cykel skal, som med så mange andre ting, vedligeholdes, og dertil er det vigtigt, at du gør dig umage, og bruger den nødvendige tid. Hvis ikke du gør dette, så kan du vide dig sikker på, at din cykel er et gammelt vrag efter ganske få år, og særligt hvis du benytter dig af den jævnligt.

Vejret er en væsentlig faktor, som medvirker til, at ens cykel hurtigt kan trænge til en kærlig hånd. En kæde skal gerne være smurt ind i olie, og helst ikke være helt brun og rusten. Hvis den er det, så skal du straks ud og købe noget kædespray, så du igen kan få den til at skinne igen. En rusten kæde er heller ikke god at cykle med, da leddene bliver stive, og derfor ikke passer ned med tandhjulene.

Gør det selv – eller få en cykelmekaniker til det

At rengøre og vedligeholde en cykel kræver ikke den store viden. Du skal blot sørge for, at alle bevægelige dele er fedtet, og ikke ruster. Sker dette, kan det være svært at cykle, da ens bremser kan have problemer, kæden kan knirke og styret kan være svære at dreje.

En almindelig cykelolie kan klare det meste, og med et kort spray på hver af de bevægelige dele er de så gode som ny. Dog skal ens kæde helst ikke have almindelig olie, men derimod kædeolie, som er lidt kraftigere. Kæden er blandt de mest udsatte områder, og derfor er det vigtigt, at netop denne del bliver vedligeholdt ekstra godt.

Har du problemer med at vedligeholde din cykel, så kan du altid besøge din nærmeste cykelforhandler. Her kan du på kort tid få din cykel repareret, så den igen kører som smurt. Som regel tager det en dags tid, og prisen kan variere meget, alt efter hvor meget der skal ordnes. Men regn med omkring et par hundrede kroner, og så skulle den være så god som ny. Husk også at at opbevar din cykel indedøre om vintern, når du ikke bruger den i en (lidt!) længere periode – det gør at at den holder sig i god stand i noget længere tid.  Stiller du den – ligesom jeg gør – i skuret, så pas på at den ikke står lidt dumt, sådan at man kommer til at gå ind i den/dunke ting ind i den, når man går ud og ind af skuret. Det skete desværre herhjemme nogle gange. Men heldigvis fandt jeg et lille smart trick, som hedder hjørnebeskyttere. Rent faktisk er de beregnet til noget helt andet, når man har med emballage at gøre, men jeg smed sådanne et par stykker på min cykel på de ting der stak lidt ud og var i vejen – og de ting der var mere sårbare, f.eks. pedaler, gear, cykelcomputer holder, osv. Jeg købte dem online ved Albe Emballage og du kan se dem her.

Køb af reservedele

Skal du have nye reservedele til din cykel, så kan du nemt og hurtigt købe disse over internettet. Der findes mange forskellige hjemmesider, som sælger et stort udvalg af reservedele til cykler, uanset om du har en racercykel, en mountain bike, citybike eller en helt fjerde model. På internettet findes alting, men du kan også vælge at besøge din lokale cykelforretning, og se om han kan hjælpe dig.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *